Tuesday, March 22, 2011

Karate Bob en het geheim van Paleis Noordeinde

Hij stond voor Paleis Noordeinde vandaag. Met op z’n bord een lange leestekenloze zin. De perfecte illustratie bij zijn hijgerige boodschap. Zo’n man waaraan je ziet dat hij thuis niet meer gecorrigeerd wordt. Z’n vermoeide vrouw smeert nog wel boterhammen voor hem, op de ochtend van weer zo’n zinloze expeditie. En zegt:”Het kan nog verraderlijk fris zijn. Vergeet je hoed en je sjaal niet.” Vanavond komt hij thuis. Moe maar voldaan vertelt hij zijn vrouw dat hij wel 25 flyers heeft uitgedeeld. Hij is zelfs op de foto gezet. Misschien wel door een journaliste. Wie weet schrijft ze er wel een stukje over. Wie weet….


Ik kwam hem tegen toen ik even naar buiten liep om te lunchen. Alleen z’n bord mocht ik niet fotograferen; hij wilde er zelf ook op. Nu zit ik weer achter m’n bureau en ik moet steeds aan hem denken. Wat is dit voor man? Wat drijft hem? En waarom is hij zo lachwekkend en zielig tegelijk? Ik neem aan dat ik niet de enige ben die complottheorieën (en de mensen erachter!) eindeloos fascinerend vindt. Dat klopt. In 2009 verscheen het boek Voodoo Histories van David Aaronovitch. Ik moet het hebben, dat boek! Het beschrijft onder andere de zeven kenmerken van een goede complottheorie. Zo is er altijd sprake van een kleine verdorven elite (check!), worden op het oog betrouwbare, maar eigenlijk vrij dubieuze experts aangehaald (check!) en is de kennis die de complotdenker heeft ‘gevaarlijk’. De elite wil hem het zwijgen opleggen! (check!). De complotman die ik tegenkwam heeft daarbij bovendien een fantastische troef in handen: Karate Bob! Dit is geen complot, dit is een stripverhaal! Verfilmen die boel!

Ook een complotdenker? Verdiep je in het verhaal van mijn complotman.

Geen interesse in Karate Bob? Lees hier de recensie van het boek Voodoo Histories: http://www.nrcboeken.nl/recensie/het-toeval-mag-geen-toeval-zijn

No comments:

Post a Comment