Monday, March 14, 2011

Lifehack-tips: het nieuwe spreekwoordenboek

Stel je voor: je huis opgeruimd, je financiƫn op orde, je kinderen in het gareel en jijzelf fit, slank, gezond en altijd op tijd met alles. Wie wil dat nou niet? Ik dolgraag. Zeker sinds ik een ongebonden freelancebestaan leid, vind ik mezelf
maar een chaoot. Ik maak actiepuntenlijstjes bij de vleet, maar ontdek na een halve ochtend dat iets anders toch belangrijker was. Uitstelgedrag? Ik ben ervoor geboren!

Gelukkig staat het internet vol met ‘bruikbare’ tips om je leven te beteren. Lifehacks, worden ze ook wel genoemd. De meeste tips gaan over uitstelgedrag (in het Engels ‘procrastination’, wat een heerlijk woord!) of het opruimen van je huis. Check maar op lifehack.org, lifehacker.com, lifehacking.nl. Of zoek in twitter eens op de hashtag #opruimtip. Je kunt er uren zoet mee zijn, als je geen zin hebt om te werken. En nee, dat is geen uitstelgedrag, dat is heel nuttig. Hoewel…

Als je maar genoeg van die lifehack-tips leest, ga je een patroon zien. Een nogal simpel patroon. In feite zijn die tips niets anders dan oud-Hollandse spreekwoorden en gezegden in een nieuwe vorm. Waarheden als koeien. Betuttelend, betweterig, geen speld tussen te krijgen. En dus gigantisch irritant. Een voorbeeld:

Dat is natuurlijk gewoon het aloude afgesleten ‘Jong geleerd, oud gedaan.’


Wat dacht je van: ‘De eerste klap is een daalder waard’? Of: ‘Een pen per dag is een hemdsmouw in een jaar’?

Geen spreekwoord, maar lijkt verdacht veel op wat je moeder vroeger zei:”Eerst je groente opeten!”.

Een variatie op ‘na gedane arbeid is het goed rusten’. Of, nog moralistischer: “Loon naar werken.”


De meest betweterige las ik laatst op de website lifehack.org:

“Don’t procrastinate. Look at your to-do list and actually do everything on it.”

Met andere woorden:


Overigens zijn lang niet alle spreekwoorden irritant. Neem nou het 'spreekwoord van de dag' bovenaan dit stukje. Die is me uit het hart gegrepen!

2 comments:

  1. Haha, wat een leuk stuk. Zelfspot moet kunnen (sprak de professional organizer en werkplektrainer die ook tips twittert en er blogs mee vol schrijft...).
    Ik kan me goed voorstellen dat ze je soms irriteren. Belangrijk is het vooral dat ze je aan het denken zetten, niet dat ze je nekharen overeind zetten.
    Groet,
    Karen Visser
    www.newbroom.nl

    ReplyDelete
  2. Je snapt dat het met een knipoog is!

    ReplyDelete