Tuesday, March 22, 2011

De wondere wereld van de verzamelaar

Sinds een paar weken dwaal ik rond in de wondere wereld van de verzamelaars. Mijn schoonouders gaan verhuizen en ruimen op. En aangezien mijn schoonvader vroeger een kruidenierswinkel had, staat het huis vol met oude blikken, verpakkingen, reclamemateriaal enzovoort. Dat kan niet allemaal mee en weggooien is zonde. Dus Google ik me suf naar verzamelaars van Droste, Flipje, Boldoot, Douwe Egberts, Van Nelle en Coca Cola. En wat je dan allemaal tegenkomt!

Zo bestaat er in Nederland een heuse vereniging van Coca Cola verzamelaars: The Enjoyer. Het topstuk van een Coca-Cola verzameling? Een ongeopend flesje met ‘vreemd object’. Getuige deze advertentietekst:

“Wij zijn de trotse bezitters van een ongeopend Coca Cola flesje (1994) met een vreemd object in. Waarschijnlijk is dit een stuk van een machine die tijdens het productieproces in het flesje is gevallen. Het flesje dateert van 1994 en is ongeopend.”

Door al dat gegoogle vergaar ik meer kennis dan me lief is. Zo weet ik inmiddels dat Droste-verzamelaars kicken op blikjes waar de verpleegster een rood kruis op haar arm heeft, dat er wel vijf kruideniersmusea in Nederland zijn die zich aanprijzen als “het kleinste museum van Nederland” en dat je oude blikken niet moet wassen, maar een nacht in de vaseline moet zetten.

In juni gaan mijn schoonouders verhuizen. Dan zijn zij als het goed is heel veel oude spullen lichter. En ik? Ik zit overvol met onzinnige weetjes. Zie die maar weer eens kwijt te raken!

p.s. Ken je iemand met een wilde passie voor oude kruideniersspullen? Laat het weten! We hebben nog zo’n veertig strekkende meter te gaan!

1 comment:

  1. Wat ook een idee is om van die oude spullen af te komen, is door contact op te nemen met openlucht musea.

    Als je het veenmuseum neemt of Ellert en Brammert, die hebben vaak ook museumwinkeltjes van uit die tijd.

    Daar vinden ze het vaak geweldig om nog aan dat soort artikelen te komen.

    Kun je meteen en ruil voorstellen, zij jouw spullen, jij een paar vrijkaartjes :D

    ReplyDelete