Wednesday, November 3, 2010

De vijf do's & dont's van de Disneyweken















Sinds een paar jaar heb ik me neergelegd bij de Albert Heijn-terreur hier in de buurt. Behalve een vage Coöp en wat peperdure avondwinkels, zijn er simpelweg geen andere supermarkten in dit deel van de stad. En hoewel ik nog altijd geen fan ben van die blauwe Zaanse bijnamonopolist, begint er langzaam toch iets van liefde te ontstaan. Dat komt zo: Albert Heijn heeft voetbalplaatjes en Disneyweken. En ik heb een zoon van acht. Dat blijkt een prima combinatie.

Natuurlijk, spaaracties zijn verderfelijk. De tere kinderziel, ik weet het. Maar vergis je niet, er komt veel moois uit voort. Jongetjes van acht houden namelijk van bedelen. En bedelen, zo heb ik inmiddels ontdekt, is enorm leerzaam. "Weet je mama", kreeg ik te horen toen hij met z'n zakken vol naast me naar huis liep, "ik heb een tactiek." En daarna volgden vijf do's & dont's die in een cursus klantbenadering niet zouden misstaan:
1. Kijk goed naar de mensen. Hebben ze veel boodschappen? Zijn ze in een goed humeur? Hebben ze kinderen bij zich?
2. Begin met lachen
3. Vraag het vriendelijk en wees aardig
4. Vraag het nooit te snel of onverwacht
5. Als ze niet willen, zeg je 'sorry'

Die laatste zie ik mezelf nog niet toepassen, maar de vier daarvoor lijken me vrij universeel. Toch handig, om dat op je achtste alvast bij de kassa van de Albert Heijn te leren. En dat het werkt bewijst de enorme berg Toy Story poppetjes die we inmiddels hebben. Iemand ruilen?

No comments:

Post a Comment