Wednesday, November 10, 2010

48 uur zonder chaos




















Zoals iedereen heb ook ik een haat-liefdeverhouding met mijn mailbox. Nee, ik kan niet zonder. En ja, het is teveel en te ongeorganiseerd. Deze week nog vertelde iemand me dat hij zijn mailbox altijd leeg houdt. Met die man wil ik dus niet meer omgaan. Veel te georganiseerd (of een leugenaar).
De relatie met mijn mail is er niet eenvoudiger op geworden sinds ik ZZP'er ben. Om te beginnen is er nu geen systeembeheerder meer die me boos toespreekt en beweert dat a) het bedrijf failliet gaat b) ik ontslagen wordt of c) de wereld vergaat als ik niet onmiddelijk mijn mailbox opschoon. Maar bovendien heb ik geen vaste werkplek meer en zwabber ik van Imac thuis naar Iphone en Ipad onderweg, naar werkplek bij de klant. Dat leidde tot een computer thuis met mailbox voor m'n zakelijke mail, een mailaccount bij een klant waarvoor ik moet inloggen - iets wat vanaf de Ipad niet kan - dus ook een gmail-account waar alle mail van die klant naar geforward wordt, een gmail-account voor privémail en mailboxen voor zowel m'n twee gmail-accounts als m'n zakelijke mail op m'n telefoon en Ipad. Handig hoor, maar ook heel geschikt om in te verzuipen. Wat ik dan ook regelmatig doe. "Ik heb je gemaild!" Eeeehm... waar?

Tijd voor actie dus. En omdat ik sinds kort al mijn documenten 'in the cloud' bewaar (Dropbox!), heb ik besloten ook mijn mail volledig aan het net toe te vertrouwen. Aan gmail, want ik hou van gmail. Je kunt het zo instellen dat het net lijkt alsof je van een ander adres mailt. Niks gmail.com dus, maar gewoon m'n eigen adres. Handig! En gmail selecteert sinds een tijdje zelf je mails op belangrijkheid en plaatst ze in een speciale Priority Inbox. Werkt nog niet helemaal, maar het helpt wel iets. Blije mensen kunnen hun gmail-box uiteraard ook kleurtjes geven (of een plaatje van een berg of een ondergaande zon), zodat je je niet meer vergist in account. Mijn privé mailbox ziet er nu uit als een gezellig Libelleprikbord (voor mijn gezellige Libelleleven), mijn zakelijke mail als een saaie archiefkast. Meer gmail-accounts tegelijk bekijken? Daar heb je (althans voor Mac) weer een handig programmaatje voor: Mailplane, dat je eenvoudig laat switchen tussen meerdere accounts en ook nog extra functionaliteiten (piepjes als er mail binnenkomt!) toevoegt.

Kortom: ik voel me sinds vanochtend weer volledig opgeschoond en georganiseerd. Dat duurt bij mij meestal niet meer dan twee dagen. Heb je dus een dringend bericht? Mail me nu! Over 48 uur slaat de chaos weer toe.


No comments:

Post a Comment